Spørsmål:
Kan en lekmann bygge et hus etter planene?
DVCITIS
2017-09-20 02:56:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg ser på ferdiglagde arkitektoniske husplaner på Internett fra 300 til 800 kvadratmeter, noen flernivåer. Jeg har ingen erfaring med husbygging. Jeg kan ikke forestille meg at mange av årtusenene som disse er designet for, gjør .. Jeg er ikke engang ingeniør.

Spørsmålet er: kan en lekmann tusenårsrik som meg selv bygge noe slikt? Eller ville kostnadene ved å ansette byggherrer og kjøpe materiale konkurrere med å kjøpe et hus som allerede eksisterer?

Hvis svaret er 'ja - kan du gjøre det!' kanskje du vil humorere meg med et svar på nedenstående:

Hvordan vil en kortliste med krav til et enkelt eget hus bygge se ut? Noen gode leseforslag?

Hvis jeg skulle begynne å lete etter land å bygge et hus fra planene. Dette er de to enkle scenariene jeg forestiller meg:

  1. Utenfor rutenettet. Ikke i nærheten av en vannledning. Dette er et nei for meg.
  2. Vannledning under bakken som jeg måtte grave ned til og rør til overflaten. Legg til trykkregulator, vannmåler etc. Forutsatt at dette er alt jeg trenger. Eller selger folk land designet for prosjekter som dette med en annen "pre-build" type rørleggerarbeid som jeg ikke vet om?

Jeg tenker i utgangspunktet at den vanskeligste delen å bygge et hus er rørleggerarbeid og elektrisitet.

Hva er rekkefølgen på tingene da?

Grav et hull for kjelleren og fundamentet. Legg noen stålforsterkede fundamentfot og vegger, en betongplate. Grav et annet hull ved vannledningen, rør over væskene mine, og jeg er god å gå?

Elektrisk er sannsynligvis like vanskelig, om ikke vanskeligere, hvis du ikke forstår hva som skjer ...
ja du har rett. Bare endret Q
Du * kan * gjøre det, men det vil være problemer under prosessen. Se https://www.youtube.com/channel/UCIcHogHIVOmcYHVFrfSbtWw (som er episoder av det britiske TV-showet "Grand Designs").
Enig om at elektrisk og VVS vil være mer utfordrende aspekter. Begge er ting du vanligvis har lov til å gjøre selv som huseier. Du må imidlertid fortsatt oppfylle koden - du får ikke et gratiskort bare fordi du gjør det selv. Videre kan feil i begge aspekter få katastrofale konsekvenser.
Ikke glem byggeforskrifter / koder og lignende. Hvis du får dette galt, kan det hende du blir bedt om å føre den til koden til betydelig utgift eller rive den. I de mest utviklede områdene i utviklede land er dette den reelle begrensningen for å bygge boliger.
Jeg vil foreslå å gjøre en fullstendig ombygging av et bad, og du vil oppleve mange ting du trenger å tenke på i et nytt boligbyggeprosjekt. Ta en titt på "Pure living for life" på youtube hvis du vil se et uerfaren par bygge sitt eget hjem (de er ikke ferdige ennå etter 2 år)
Min kone og jeg bygger vår tilknyttede garasje på vårt eksisterende hus. Vi kontraherte grunnarbeidet (dig & pour) og gjorde alt derfra. Bakgrunnserfaring: IT og lærer. Vi gjorde dette _lange_ før internett var der for å slå opp alt - vi lærte alt ved å se på _Dette gamle huset_ og bruke sunn fornuft. Hadde en elektrikervenn slå seg inn i hovedhuspanelet for å kjøre et underpanel til garasjen. Nettoresultat - det har stått i 22+ år med mindre problemer her og der, men ingenting å skrive hjem til mamma om. (ikke)
... Det største problemet er at gulvet ikke skråner mot garasjeporten slik entreprenøren sa at det ville, og det er ingen avløp fordi han sa at han ville skråstille den. > :(
Anekdotisk og dermed ikke et svar, var min far og hans bror de beste forbannede husbyggerne i byen min til de ble pensjonister. Den eneste relevante utdannelsen de hadde var over byggekoder, fordi det kreves for å få riktig lisensiering. Annet enn å lære koder, skjønt, er de helt selvlærte. Det faktum at faren min er en naturlig fremragende trearbeider hjelper (har du noen gang sett noen som bygger hus med bare rette eller 45 graders vinkler øyeeplet, en perfekt halvsirkel kuttet to ganger? Og de to halvsirklene stilte perfekt opp som en ekstra bonus).
Som en måte å få litt erfaring og en følelse av prosessen, kan du vurdere å melde deg frivillig med ditt lokale Habitat for Humanity. Det er givende arbeid som lærer deg konstruksjonsevner og metoder mens du hjelper deg med å bygge et hjem for en trengende familie. Når du har meldt deg frivillig på et par bygg og sett de forskjellige trinnene, får du en mye bedre ide om komfortnivået ditt for ulike oppgaver. https://www.habitat.org/volunteer/near-you/find-your-local-habitat
Jeg er glad for å se minst et par andre mennesker kommenterte ser på show på youtube og Habitat. Som jeg nevnte nedenfor, hvis du er en praktisk lærer, vil Habitat-ruten sette deg i kontakt med mange personligheter og mentorskap for å bygge et hjem. Du vil leve gjennom feil, og hvordan du kan rette dem. Det er veldig gøy og veldig givende. Du lærer også mange triks du ikke vil lese i en bok
Et av de vanskeligste problemene i denne legalistiske moderne verden er å få en forsikring som du kan gjøre et vellykket krav i tilfelle en hendelse. Undervurder aldri kraften i å gi pengene: - \
Når det gjelder vannet, har de fleste landlige områdene i Canada folk som kjøper land, og går gjennom prosessen med å bore brønner og selge på nytt etterpå. Hvis du ikke kjenner området / blir uheldig, kan brønner være dyre. Saltvann, lavtrykk, generelt dårlig vannforsyning kan føre til at du borer flere ganger.
Ti svar:
ArchonOSX
2017-09-20 04:47:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg hadde en lærer som sa

Alle kan gjøre hva som helst gitt nok tid og instruksjon.

Når det er sagt, har hver fag en læring kurve for å tilegne meg ferdighetene og nødvendige verktøy for å utføre oppgaven.

Jeg er en elektriker og har vært i byggebransjen i over 30 år. Jeg er akkurat ferdig med å bygge et nytt hus, og her er hva det har lært så langt.

Noen ting er bare ikke verdt å prøve å gjøre selv.

Så her er det jeg leide ut:

  • Utgravning
  • vannbrønn
  • septisk
  • helte vegger
  • flatt betong
  • vinduer og ytterdører
  • sidespor
  • murverk
  • garasjeporter
  • innervegg innramming
  • kjellertrapp
  • gipsvegg
  • klimaanlegg
  • keramiske fliser
  • kjøkkenbenker.

Dette er hva jeg har gjort / gjør selv eller mest meg selv med betalte folk for å hjelpe meg:

  • Innramming
  • isolerende
  • taktekking
  • maling
  • betongbeis og tetning
  • elektrisk
  • data
  • kabelTV
  • sikkerhet
  • røykvarslere
  • varmtvannsoppvarming
  • geotermisk varmepumpe
  • solvannsbereder
  • solceller
  • VVS
  • innerdører
  • jernvare
  • pynt snekring
  • kjøkkenskap.

Jeg har jobbet på fritiden og betalt i lommen for å unngå et stort pantelån. Det har tatt meg 6 år så langt med omtrent to til å gå.

Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde startet dette da jeg var mye yngre som deg selv. På den annen side har jeg tilegnet meg mange flere ferdigheter og tålmodighet de siste 20+ årene som har hjulpet meg å gjøre dette til et flott hus.

Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre, forstå at det å bygge selv et lite hus er et komplisert prosjekt og vil kreve utholdenhet og tålmodighet. Hvis du noen gang har brukt et prosjekt på en helg, er det bare å multiplisere det med 1000 ganger eller mer, avhengig av størrelsen på huset ditt, og tenk deg hvor stor jobb dette vil være.

Hvis du fortsatt er interessert , og deretter jobbe i byggebransjen i noen år først, vil gi deg uvurderlig erfaring mot ditt mål.

Lykke til!

Totalt +1. En annen tanke, og den tjener til å hjelpe deg, og andre samtidig, mens du får venner * (den typen som når forholdene dine utvikler seg, vil gi en hjelpende hånd eller ansette med rabatt), og lære noen av inn og ut som Archon nevner, er Habitat for Humanity. Du vil lære TON, sannsynligvis få en ide om hvorfor du ikke vil gå alene, og kjenne igjen årsakene til og trenger å eie verktøyene i handelen. Kostnadene dine alene i verktøy vil tredoble forventet kostnad per kvadratmeter.
Nysgjerrighet, du lister innvendig innramming som noe du vil legge ut, men innramming som noe du gjør selv. Kan du utdype hvor / hvorfor du trekker linjen? (personlig vil jeg ansette noen til å stille opp de utvendige / strukturelle veggene, og deretter fullføre innrammingen selv.)
Jimmy Fix-it
2017-09-20 07:40:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

ja - du kan gjøre det!

Ikke lytt til de nayayers, dette vil være en opplevelse for livet for deg! Jeg anbefaler at alle tusenårene tåler prøvelser og vanskeligheter med et hjemmebygg. Jeg stoler på at du ikke er sadd med en vanlig "9 til 5" jobb, eller at du har en lang rekke å hakke på.

Kortliste med krav:

  • Bøker, les alt du kan om bygningen handler
  • internettilgang, se videoer og absorbere så mye du kan fra anerkjente kilder
  • elektrisk, rørleggerarbeid, gips / gips, betong, snekring (grov og finish), VVS, taktekking og utgravningsverktøy og utstyr
  • ingeniørgrad og lisens eller nok penger til å betale for ingeniørtjenester (for grunnarbeid)
  • arkitektlisens / stempel eller nok penger å betale for arkitektoniske planer
  • penger for tillatelser
  • penger for strømforsyningstilkoblinger (du kan ikke bare grave opp vannledningen og tappe den, det samme gjelder elektriske og kloakkforbindelser)
  • førstehjelpsutstyr
  • tålmodighet

Alt tuller til side, du KAN gjøre det, det gjorde jeg. Det tok to år og kostet meg nesten ekteskapet mitt (vi var i 20-årene og bodde i et lite uthus med 2 babyer i ett år under bygget).

Jeg er nå veldig stolt over at jeg påtok meg jobben fordi jeg lærte så mye, og jeg kan føle min avdøde fars ånd hver gang jeg åpner bakdøren (som han hengte). Jeg kan nå si at jeg er glad jeg gjorde det, jeg kunne ikke si det på den tiden.

En ting å huske, å ha venner og familie hjelp til mat og øl er flott; å ansette venner og familie kan være en katastrofe.

+1 for den positive holdningen og ærligheten. Jeg er enig, og en liten tull i at det kan ta en levetid, men absolutt ALLE kunnskaper som er oppnådd fra innsatsen, selv om det ender på noe du blir en byggherre å fullføre eller mislykkes i mens du prøver, vil du oppleve mengder med potensielt livsforandrende arrangementer. Bare erkjenn verdien av å kjøpe gode verktøy, gode råd og god erfaring fra håndverkere i bransjene. MØT KODE!
Hei Jimmy, Gratulerer med en vellykket bygging! Jeg er nysgjerrig på hvilke ferdigheter du hadde * før * du bygde huset. Var du allerede erfaren innen boligbygging?
Jeg må si at folk i min alder (jeg er 30 år) pleier å betale folk for å jobbe for dem i det minste i Storbritannia. Så hvis rommet trenger maling eller en dørhengsel, betaler de noen for å gjøre det. Jeg nekter å gjøre det. Min far jobbet med bygningene og hver bit av husarbeidet som trengte å gjøre det, gjorde jeg det, og jeg ville hjelpe. Så jeg lærte det grunnleggende av ham, og siden jeg kjøpte huset mitt som en fikseringsoverdel, var de eneste to jobbene jeg har outsourcet, puss og el. Alt annet, maling, treverk, taktekking, isolasjon osv. Har jeg gjort selv. Gjort feil, men lærte av det. Jeg ville ikke gjort det på noen annen måte
"dette vil være en opplevelse for livet for deg" ... og hvis du gjør noe, kan det være veldig spennende og kort.
wallyk
2017-09-20 05:33:36 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hvis spørsmålet ditt var Er det sannsynlig at en intelligent lekmann vellykket vil bygge et beboelig hus ut fra planer av seg selv? , tror jeg svaret er 99,5% nei . Så langt som å bygge et "hus fra planene", ja, men resultatet er sannsynlig at det blir en katastrofe.

Et moderne hus har dusinvis av forskjellige teknologier, hvorav mange er ubeskrivelige for en lekmann. Å forberede et fundament - for eksempel - som vil forbli solid og holdbart og ikke ødelegge alle de andre byggetrinnene er vanskelig.

Det er en fascinerende YouTube-serie i sitt andre år følgende (og laget av) et ungt par som gjør et gjeldfritt hus utenfor gården: Pure Living For Life . De viser alle sine feil så vel som suksesser. Det har vært mange feil og skruer, selv om de har engasjert ulike fagfolk innen husbygging.

Jeg ville ikke satt et 99,5% tall på det, selv om det sannsynligvis er like bra som noe #. Med det gamle ordtaket to ganger kuttet en gang, kan vi tenke oss å dele det opp i de mange delene, og forutse at tid og kostnad for å bygge begge vil være 2x eller større enn å ansette noen til å gjøre det, og bare være involvert i prosess på noen få interesseområder :)
@noybman: Vel, * mål to ganger kappet en gang * gjøres enkelt og unngår mange problemer. Men bør du plassere kloakken sideveis under husstedet før du heller et fundament? Hva med vannledningen? Hva om fundamentet er ved et uhell 2 inches for bredt? Det er hundrevis av sekvensbeslutninger og mange enkle feil å gjøre, hvorav de fleste vil øke tid og kostnader. $ 500 her, $ 700 der: ganske snart vil du kanskje gå tom for penger (og deretter tid).
+1 for Pure Living for Life - det er en fantastisk serie. Profetisk at de to år inn i tiden kjører i vann, bor i bobilen sin, sliter med å få solenergi til å jobbe, og har ikke en gang startet på drømmehuset.
@Harper: Egentlig startet de huset for et par måneder siden. Den siste videoen har grunnmurene (innebygd i ICF) komplette og klassifiseringen av garasjen / kjelleren, nesten klar for isolasjon og plate.
@Harper Jeg så en episode der han ikke hadde noen anelse om hvordan solsystemet hans fungerte, og det fungerte knapt som et resultat av det, men han solgte det som om solenergi var en verre avtale enn det som ble annonsert, uten å innse at han skrudde det opp .. ... kunne ikke bare se på åpenbar inkompetanse.
@wallyk Jeg forstår, jeg overbelastet ideen om planplanplan med ideen om "sjekk arbeidet ditt", men jeg er enig. Dette spørsmålet er ganske interessant og det faktum at ingen har sagt nei, men gitt rettferdig vurdering er hyggelig
@JamesTrotter Vel, det er virkeligheten ... Noen ganger vet du at du ikke kan gjøre noe bra, så du ansetter noen. Noen ganger vet du at du kan gjøre det bra, og du gjør det. Noen ganger tror du at du kan gjøre det bra, og du lager en subtil skruing, og det fungerer ikke bra, men fordi du ikke merker skruingen, synes du det er normalt. (Snakker du om å kjøre lange kabler på 12V?)
@immibis nei, de kjørte panelene rett til batteriene og klagde på at til og med kvart av det ene panelet som hindres av snø stopper systemets lading og hvordan solenergi ikke er så bra når dette kan skje .. i virkeligheten måtte de ledning panelene til en ladekontroller. Gjerne en MPPT-ladekontroller. Det var bare hvordan han oppførte seg slik det _må_ være panelene som er problemet, ikke hvordan han satte det opp som raset meg. Han forkynte i utgangspunktet på videoen som om han hadde oppdaget hvor dårlig sol er, og du burde ikke stole på tallene.
@JamesTrotter ganske sikker på at de hadde en ladekontroller ... i det minste siden jeg begynte å se. Faktisk så jeg dem bruke to forskjellige ladekontroller / inverterbokser.
Jeg ser regelmessig på Pure Living For Life, men vi kaller det "100 grunner til ikke å bygge ditt eget hjem." Det er definitivt lærerikt for noen som vurderer å bygge seg selv å tenke på mange problemer du kommer til å møte. De ser ut til å få det til, men de bruker mer tid og penger enn en profesjonell ville for å fikse feil og klatre læringskurven. Bare fordi noe kan gjøres selv, betyr ikke det at du burde. Det er kanskje ikke billigere eller bedre.
Harper - Reinstate Monica
2017-09-20 09:31:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Forresten, handler er gjennomførbare, til og med de skumle. For eksempel er jeg ess med elektrisk, men dødelig redd for gipsarbeid. Det kan jeg nok komme over.

Elektrisk har mye kompleksitet, men du må bare gjøre dyp læring, virkelig få sporet av det, stille spørsmål, feile på siden av overholdelse av kode, og - her er en fantastisk måte å la deg komme deg fra oopses - legg metallrør f.eks EMT, og sett deretter ledningene i ledningen. Ikke bare er det mye morsommere, når du lærer mer, kan du fikse / bytte det med bare en skrutrekker og et trekkbånd, uten å fikle med gips eller maling. Den andre tingen om ledningen er at du ikke trenger mye dyktighet for å gjøre de harde delene. Så med alle kanaler i veggene, kan du nå ringe inn elektrikeren og han går "hellig røyk, jeg får faktisk være elektriker, i stedet for en tømrer, mur, rørlegger og Romex bryter!"

Er dødelig redd for gipsarbeidskode for å ikke ansette deg til å gjøre det? Fordi alle jeg kjenner som kan sparke noe gipsvegg, vil alle si at de suger på det og ikke kan gjøre det. Men de gjør det beste arbeidet;)
@noybman vel nå hører jeg elektrikere som koster $ 25 / fot for grøfting, jeg tenker å lade for høye priser for ting * Jeg er * ikke god til!
Å lade MYE for noe du ikke er god for, er en fin måte å få folk til ikke å be deg om å gjøre det i det hele tatt ... Og hvis noen "trodde du var fibrende og faktisk god på gips;" du vil si til dem: "Hvis du får meg til å gjøre denne jobben, bare vent til du får regningen ..." ... Jeg ville dø LAGING !!!!! Skittarbeid til skyrocket priser! Jeg ville bare dø!
fosuke
2017-09-20 23:52:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg har to ganger gått ned til Mexico for å bygge en grunnramme av et hus på tre dager. Det var omtrent 20 av oss som jobbet med det. første dag var å jevne ut bakken og helle betong. For det andre var det å bygge veggrammer og heve dem. For det tredje var taktekking og å sette opp de ytre stukveggene. Innsiden var ikke ferdig, men hadde 4 forskjellige rom (bare trerammer), men de to ytterdørene på huset ble installert og bearbeidet.

Dette var med en veldedighetsgruppe som ga instruksjoner om å bygge og 1 eller 2 fagpersoner for å føre tilsyn med en gruppe som bygde et hjem. Jeg gjorde dette på college med andre studenter fra forskjellige hovedfag.

Grunnleggende om å bygge et hus som gir ly for elementene, er veldig gjennomførbart. En som er i samsvar med rørleggerarbeid, elektrisitet, byggekoder osv ... kommer til å være de vanskeligste delene.

Dessuten trenger Mexico ikke å bekymre seg for frostdybde eller snøbelastning ... I tropene bygger de noen ganger direkte engangshus som er enkle å bygge om etter sjeldne naturkatastrofer. Andre steder har vi ganske forutsigbare stormmønstre som vil gi deg ubeskyttet midt på vinteren med et mindre holdbart hus.
Aloysius Defenestrate
2017-09-20 09:30:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, du kan gjøre det.

Du kan gjøre alt (gitt tid og penger), men vær oppmerksom på ideen om å legge ut de harde / spesialitetene (min personlige liste vil inneholde fundamenter, hvac, rørleggerarbeid, elektrisk ** , eventuelle ytterkledning som ikke er tre, gipsvegg ***, gulv ****, og ting som bare tar mye tid / muskler (landskapsarbeid kommer til å tenke, taktekking nærmer seg).

** elektrisk: Jeg vil prøve å finne en elektriker som lar meg bore hull og føre ledningen akkurat der han sa, men lykke til med å finne den personen

*** gips: teiping og skum er en smerte , så jeg personlig unngår det som pesten. Å rocke i seg selv er lett nok, men snakk med konaen din på forhånd slik at du får råd om hvordan de vil ha det gjort. Å gjøre en gal jobbing med rocking gjør konjunkturen vanskeligere, og du betaler enten i kvalitet eller pris eller begge deler.

**** gulv: tre eller tre-lignende gulv er en smerte. Har du noen gang løftet en eske med gulv?

Ting jeg ville gjør: (merk at jeg er en fungerende tømrer) Innramming, exteri eller kledning, dekk, dører / vinduer, isolasjon, skap, trim, apparatinstallasjon, fliser. Hvis pengene var stramme, ville jeg vurdere å gynge (men ikke tape / skumme) og taktekking.

En digresjon:

Graybeard-ingeniøren trakk seg tilbake og noen uker senere ble Big Machine brøt sammen, noe som var viktig for selskapets inntekter. Lederen kunne ikke få maskinen til å fungere igjen, så selskapet kalte inn Graybeard som en uavhengig konsulent. Graybeard er enig. Han går inn på fabrikken, tar en titt på Big Machine, tar tak i en slegge og slår maskinen en gang, hvorpå maskinen starter helt opp. Graybeard forlater og selskapet tjener penger igjen. Dagen etter mottar leder en regning på $ 5.000 fra Graybeard. Manager er rasende på prisen og nekter å betale. Graybeard forsikrer ham om at det er en rimelig pris. Manager svarer at hvis det er en rimelig pris, vil Graybeard ikke ha noe imot å spesifisere regningen. Graybeard er enig i at dette er en rettferdig forespørsel og oppfyller. Den nye, spesifiserte regningen lyder…. Hammer: $ 5 Å vite hvor du skal slå maskinen med hammer: $ 4995

Selv om gutta som gjør det, sier HVAC-en din ser ut til å kreve en formue for det som virker relativt enkelt, selger de du mange års erfaring og hardlærte feil.

Feil vil alltid skje i prosessen, men store feil tidlig kan kaskade gjennom prosjektet som ødelegger, enten under eller senere i strukturens levetid. (Jobben i forrige uke var i en total tarm startet av noen andre der de ikke kunne bry seg om å planere gulvene før ombygging. Kostnad for å fikse pynt / dører / gulv / skap = høy. Jobben jeg er i dag går sannsynligvis å ende opp med å bli en 50K strukturell reparasjon fordi noen ikke kunne finne ut hvordan jeg skulle vanntette et par vinduer.) Hvis du prøver å gjøre alt uten anstendig veiledning, gjør du feil. Enklere design betyr sannsynligvis færre feil.

Regn med å bruke mye penger på verktøy.

Siste tanke: Hvis du kunne finne en gammel totalentreprenør til å jobbe sammen med deg som konsulent, de ville være et vell av informasjon og en god ressurs for undergrupper. (Å finne gode subs er vanskelig!)

Lykke til uansett hvilken vei du velger.

alephzero
2017-09-21 07:11:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Folk gjør dette absolutt i Storbritannia - og husk at standard konstruksjonsmetode i Storbritannia ikke er treramme, men vegger bygget med murstein og mørtel. Selvfølgelig er det en kompromiss her - UK hus er ikke bygget på et kontinuerlig fundament av betongplater, fundamentet strekker seg bare under selve veggene!

Vanligvis vil en gruppe likesinnede komme sammen og ansette noen kvalifiserte fagpersoner til å "lære dem å fiske" i stedet for å "fange fisk for dem".

Du trenger også råd om hvordan du planlegger inspeksjoner etc - igjen, praksis i forskjellige land er veldig forskjellig. For eksempel i Storbritannia er det ingen begrensninger for hvem som utfører elektrisk arbeid, forutsatt at det består forsyningsselskapets tester når de kobler huset til strømnettet og begynner å fakturere deg for strøm.

Det er ingenting iboende vanskelig om noen av teknikkene som er involvert i husbygging - hovedkravene er pleie og tålmodighet (du bygger ikke et leketøy, men noe du kommer til å leve i muligens i flere tiår!) og å kjenne til dine egne begrensninger og når du skal be om hjelp og råd.

"For eksempel i Storbritannia er det ingen begrensninger for hvem som utfører elektrisk arbeid, forutsatt at det består forsyningsselskapets tester når de kobler huset til strømnettet og begynner å fakturere deg for strøm" - det er ikke helt sant. Byggeforskrifter del P krever at alt elektrisk arbeid i beboelige bygninger skal sertifiseres av en "kompetent person". Nå kan du * gjøre jobben selv og deretter finne en elektriker som vil logge på det etterpå, men det er ikke lett å finne en som vil gjøre det (jeg ringte rundt i flere dager for å finne en når jeg trenger det).
Machavity
2017-09-21 17:45:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Svigerfaren min bygde sitt eget hus, men han hadde jobbet i noen konstruksjoner i årevis, så han var ganske kjent med prosessen. Her er noen ting du bør tenke på hvis du går på en fullstendig DIY-konstruksjonsrute

  1. Kodeoverholdelse - Selv om du er i et landlig område, kommer det til være noen koder du må følge. Å være i et landlig område betyr bare at det er mye mindre sannsynlig at du får en analinspektør. Men forstå at du ikke kan feign uvitenhet. Noen jurisdiksjoner kan og vil beordre deg til å rive bygninger som er langt utenfor kodene (dvs. at Florida har ganske strenge orkankoder som er statlige).
  2. Få en inspeksjon - Det hjelper en mye med # 1. Dette holder alt over bord. Regjeringen er mye mindre sannsynlig å kaste seg hvis inspektøren signerte på den. Det meste av tiden er dette en enkel prosess (jeg bygde et tillegg til huset vårt og bygningsinspektøren gikk bare rundt noen minutter før jeg logget av), men forstår at noen inspeksjoner (dvs. elektriske) bare kan planlegges og sertifiseres av en lisensiert profesjonell. Dette kan også være et salgsargument senere, og kan hjelpe til med forsikringspriser.
  3. Rådfør deg med fagpersoner når det trengs - Svigerfaren min fant en elektriker som fortsatt lot ham gjøre alt arbeidet, og kom bare inn et par ganger for å forsikre seg om at han var i tråd med kode og kunne bestå inspeksjonen. Var lette penger for elektrikeren. Hvis du ikke forstår noe, bør du konsultere en proff.
  4. Fundamenter kan være det verste - Dette er et YMMV-punkt, men mange hus i USA er bygget på en betongplate. Du må ikke bare vurdere helleplaten, men også drenering. Og er du i en flomslette? Du må sørge for at denne delen er perfekt.
Jeg vokste opp i byggebransjen og delte ut grunnarbeid fordi materiale for former og ryggbryterarbeidet. Jeg har brukt ICF-isoporblokker som fungerte. De fleste av USA en huseier kan gjøre det elektrisk og rørleggerarbeid, og det er INGEN problem å få forsikring. Hjemmene blir inspisert mange ganger, og arbeidet blir verifisert av en bygningsinspektør, min erfaring er at inspektørene vanligvis er tøffere på huseiere. Med proffer gir de en rask gjennomgang av skiltet. DIY vil gi deg ferdighetene til å opprettholde huset og spare mer over livet ditt.
handyman
2017-09-28 01:24:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mark Brinkleys "HouseBuilders Bible" er i sin 12-utgave, og jeg tror den som sitter på hylla mi er fra 1998. Det vil gi deg en god ide om prosessen OG kostnadene. Det hjalp meg langt tilbake da jeg kom i gang (tilgjengelig på http://amzn.to/2xBNQDS). Enig i mange av kommentarene ovenfor, trekk ut de tunge / kompliserte tingene og bruk mye tid på å 'styre' bygget i stedet for å legge hver eneste murstein selv (med mindre det er din mur å legge murstein!).
Hvis du kan du legge en murstein (og hvem kan ikke '?), du kan legge tusen, og hvis du kan legge tusen, kan du legge 15 tusen, og så hei presto, du har bygget et hus. Spill til dine styrker og få noen andre til å gjøre alt du ikke liker eller ikke er bra på. ps Jeg er murer / byggmester ...

coteyr
2017-09-21 07:57:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja! Du kan gjøre det.

Det er stor forskjell mellom

This

og dette

This

Sannheten er at du veldig enkelt kan bygge det første eksemplet ved å være din egen koordinator. Ikke vær redd for å ansette for komplekse oppgaver, ta deg god tid. Vi kunne gå fra ingenting til et helt normalt hus på omtrent 3 uker. Selvfølgelig hadde han en hovedplan og oppfordret mange mennesker til å hjelpe, men det var veldig gjennomførbart.

Du bør virkelig ansette:

  • Alt som krever en tung maskin som en bakhakke. Dette betyr vanligvis å legge fundament og kjøre verktøylinjer.
  • Alt elektrisk
  • Rørleggerarbeid
  • Alt som bruker glass

hvile er ganske jævla lett. Du vil gjøre feil, du vil ødelegge materialer. Det kan til og med være billigere å betale en byggherre for å bygge huset ditt, men på slutten av dagen er et hus bare en haug med trebiter spikret sammen. Det er egentlig ikke mye mer enn det. Elektrisk, rørleggerarbeid, verktøy osv. De er alle viktige, og trenger behandling, men hvis du er villig til å leie ut, er det ikke noe problem.

Jeg vil si at så lenge du hadde en god arkitekt som var villig til å jobbe med deg og påpeke materialer du trenger og den beste sekvensen for jobbene, kan en entusiastisk amatør kunne oppnå * noe som * ditt andre bilde. Ja, detaljering er viktig for den slags veldig avanserte eiendommer, og det er veldig vanskelig for en amatør å få detaljer helt riktig, men ta det bare noen få hakk ned, og det er ikke så ille. Som en amatør som gjorde sine egne stiftelser for en stund tilbake, kan jeg fortelle deg at det ikke er mye mer tilfredsstillende enn å bryte bakken for ditt eget prosjekt.
Re: tunge maskiner Vi har leid noen low-end maskiner nylig. Det var mye lettere å kontrollere enn jeg forventet, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle bruke det effektivt. Vi endte med å ansette enheten 50% lenger enn vi hadde budsjettert, og jo større utstyr, jo dyrere er den ekstra dagen / uken, og jo mer skade kan du gjøre hvis du trykker på feil knapp i nærheten av huset.


Denne spørsmålet ble automatisk oversatt fra engelsk.Det opprinnelige innholdet er tilgjengelig på stackexchange, som vi takker for cc by-sa 3.0-lisensen den distribueres under.
Loading...